تلاش پیوسته چین برای جاسوسی از آمریکا

یک مرد چینی به عکس گرفتن از پایگاه نیروی دریایی آمریکا متهم شد

لیائو، پس از دور زدن حصار اطراف ایستگاه هوایی نیروی دریایی «کی‌وست» تلاش کرده بود وارد این منطقه نظامی شود- Nicholas Kontodiakos / US NAVY / AFP

مقامات ایالات متحده آمریکا، یک مرد چینی را در حال عکاسی از یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در «فلوریدا کیز» دستگیر کرده‌اند.

این پایگاه محل استقرار «گروه ضربت مشترک جنوب» است که حمل و نقل غیرقانونی دریایی و هوایی را زیر نظر دارد و تحت نظارت افسر پرچمدار گارد ساحلی است.

طبق متن شکایت فدرال، شاهدان دیده بودند که لیویوئو لیائو، 27 ساله، پس از دور زدن حصار اطراف ایستگاه هوایی نیروی دریایی در «کی‌وست» با پای پیاده، تلاش کرده بود از طریق صخره‌های کنار دریا وارد این منطقه نظامی شود.

شاهدان به لیائو هشدار داده بودند که وارد منطقه ممنوعه معروف به ترومن انکس نشود.

پلیس نظامی آمریكا پس از آنکه لیائو را در حال عکس گرفتن با گوشی همراه خود دیدند، موبایل وی را ضبط كردند و با مأمور فدرال تماس گرفتند.

لیائو دستگیر شد و سپس به ورود به املاک نیروی دریایی با هدف عکس گرفتن از تجهیزات دفاعی متهم شد.

طبق اقرارنامه متهم، او به مأمور سرویس تحقیقات جنایی نیروی دریایی گفته بود که در حال عکس گرفتن از طلوع آفتاب بوده است.

اما، مأمور مذکور گزارش داد که عکس‌هایی از منطقه ترومن انکس را در گوشی همراه وی دیده‌ است. نام وکیل لیائو در اسناد دادگاه ثبت نشده بود.

دستگیری او درست یک سال پس از آن اتفاق می‌افتد که یک شخص چینی دیگر به عکس گرفتن از ایستگاه هوایی نیروی دریایی در کی‌وست متهم شد.

در سپتامبر 2018، پلیس کی‌وست، ژائو شیانلی را در این پایگاه دستگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اسناد دادگاه، این شخص 20 ساله به مقامات فدرال گفته بود که دانشجوی موسیقی‌ است و در یک مسیر توریستی راهش را گم کرده، اما تحقیق‌کنندگان در گوشی و دوربین دیجیتال او عکس‌هایی از ساختمانهای دولتی و یکی از آنتن‌های وزارت دفاع یافتند.

اما شیانلی پس از آنکه در ماه فوریه به جرم عکس گرفتن از تجهیزات دفاعی اعتراف کرد، به یک سال زندان محکوم شد.

ماه گذشته، یک زن چینی 33 ساله به اسم یوجینگ ژانگ در تفریحگاه مارا لاگو واقع در پالم بیچ، فلوریدا، که متعلق به دونالد ترامپ است، دستگیر شد.

ژانگ که در ماه سپتامبر دادگایی شد و در ماه نوامبر به هشت ماه زندان محکوم شد، به ورود غیرقانونی به منطقه ممنوعه و دروغ گفتن به مأمور فدرال متهم شده بود.

سدریک لیتون، سرهنگ و مأمور اطلاعات بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده در مصاحبه با آژانس خبری «کوارتز» گفت که دستگیری لیائو نشان‌دهنده تلاش‌های پیوسته چین برای جاسوسی از آمریکاست.

لیتو گفت: «مثلا، ما می‌دانیم که چین اغلب اوقات از ناظران باند یا هواپیمایاب‌ها برای نظارت بر نشست و برخاست هواپیماها در پایگاههای هوایی ایالات متحده استفاده می‌کند. وقتی که من در گوام مستقر بودم می‌دانستیم که چینی‌ها فعالیت‌های پرواز ما در پایگاه اندرسن ای‌اف‌بی را زیر نظر دارند.»

وی افزود: «آنها با استفاده از نیروهای انسانی و تجهیزات فنی استخباراتی نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا تصویر دقیق‌تری از فعالیت‌های نظامی ایالات متحده داشته باشند.»

گزارش بیشتر از آسوشییتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان